Σάββατο 29 Ιουλίου 2017

Η πορτογαλική ...απόβαση στην Κίνα


Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής
Της Αγγελικής Κοτσοβού

Εκτός από τολμηρός θαλασσοπόρος που δεν δίστασε να εξερευνήσει άγνωστα νερά, ο Φερδινάνδος Μαγγελάνος της Πορτογαλίας ηγήθηκε της αποστολής που πραγματοποίησε τον πρώτο περίπλου της Γης.
Σχεδόν 500 χρόνια αργότερα, η Πορτογαλία φιλοδοξεί, για πρώτη φορά, να φέρει εις πέρας ένα νέο τολμηρό εγχείρημα: να δοκιμάσει τα άγνωστα νερά της κινεζικής αγοράς ομολόγων, μιας αγοράς που η αξία της υπερβαίνει τα 9 τρισ. δολάρια και αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο, μετά την αμερικανική και την ιαπωνική.
Είναι η πρώτη χώρα της Ευρωζώνης που βάζει πλώρη για άλλες αγορές, μακριά από το υπήνεμο λιμάνι της ευρωπαϊκής αγοράς κρατικού χρέους, σχεδιάζοντας την έκδοση ομολόγων τύπου Panda, δηλαδή χρέος που εκδίδουν ξένοι οργανισμοί και προορίζεται για επενδυτές στην ενδοχώρα της Κίνας.
Με αυτή την κίνηση, η Λισαβόνα αναζητεί εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, ανοίγοντας παράλληλα έναν νέο δρόμο για την πώληση πορτογαλικών τίτλων και ενισχύοντας τους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών.
Αυτοί οι δεσμοί χρονολογούνται τουλάχιστον από τον 16ο αιώνα, τότε που η περιοχή του Μακάου ήταν υπό πορτογαλική διοίκηση και αποτελούσε την παλαιότερη αποικία της Ευρώπης στην περιοχή. Στη σύγχρονη ιστορία, οι κινεζικές επενδύσεις ήταν «σανίδα σωτηρίας» για την πορτογαλική οικονομία, συντελώντας στην ανάκαμψη και την έξοδο από το μνημόνιο. Είναι αρκετά τα παραδείγματα κινεζικών επιχειρήσεων με μερίδια σε πορτογαλικούς ομίλους. Η China Three Gorges ελέγχει το 21% της Energias de Portugal, ενώ η Fosun αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους μετόχους στην πορτογαλική τράπεζα Millennium bcp.

Ακολουθώντας την παράδοση των μεγάλων εξερευνήσεων, η Πορτογαλία τεστάρει τα σινικά νερά, έχοντας σαν δυνατό χαρτί τις σχετικά υψηλές αποδόσεις εν συγκρίσει με τα σχεδόν μηδενικά -ακόμη και αρνητικά- επιτόκια των χωρών του ευρωπαϊκού Βορρά. Από την άλλη, το ενδεχόμενο να μπουν τίτλοι τέλους στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ τον Δεκέμβριο ίσως βάλει σε πειρασμό και άλλες χώρες της Ευρωζώνης να εξερευνήσουν άλλους δρόμους, όπως μια ομολογιακή έκδοση σε γιουάν. Όσο για το Πεκίνο, είναι ευπρόσδεκτο το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων εξερευνητών, σε μια εποχή που επιδιώκει μεγαλύτερη διεθνοποίηση του γιουάν, εξασφάλιση πόρων χρηματοδότησης για τον νέο Εμπορικό Δρόμο του Μεταξιού, αλλά και εδραίωση της χώρας ως παγκόσμιας οικονομικής υπερδύναμης.

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου