Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016

Μιλώντας για την αναθεώρηση του Συντάγματος Β' (συνέχεια)


του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη
Βλέπαμε χθες, από τη θέση αυτή, τις ενδιαφέρουσες εργασίες της διημερίδας του Ιδρύματος Θ+Δ Τσάτσου για τη συνταγματική αναθεώρηση. Αν την πρώτη ημέρα είχαν επικεντρωθεί στην Δικαιοσύνη –προξενώντας αρκετόν θόρυβο, είναι αλήθεια...–, τη δεύτερη πήγαν ακόμη βαθύτερα στο μέτωπο των γενικών αλλαγών στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος. Σταχυολογούμε:
Μια αρκετά "αρνητική" άποψη για τη λογική μιας συνταγματικής αναθεώρησης υπό τις τωρινές πολιτικές συνθήκες κατέθεσε ο Μπάμπης Ανθόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Γι’ αυτόν, η προώθηση αναθεώρησης τώρα δεν θα ήταν κίνηση ορθολογική – γιατί; Διότι είτε ένα κόμμα επιλέγει να προωθήσει αναθεωρητική πρωτοβουλία επειδή διαθέτει πολιτική ηγεμονία (όπως συνέβη με το ΠΑΣΟΚ το ΄85-΄86), οπότε γνωρίζει ότι κινεί την αναθεώρηση στην α΄ Βουλή, αλλά θα έχει και την πλειοψηφία στην επόμενη. είτε πάλι τα δυο βασικά κόμματα έχουν de facto συμφωνία για τη λογική της αναθεώρησης, οπότε και στην β΄ Βουλή, την κυρίως αναθεωρητική, γνωρίζουν πού θα το πάνε (όπως συνέβη το 2001). Αντιθέτως, το 2008 η αντίστοιχη αναθεώρηση απεδείχθη χωρίς νόημα – οπότε, σήμερα, γιατί "το ορθολογικό πολιτικό υποκείμενο" να προχωρήσει σε απλά διακήρυξη καταλόγου αναθεωρητέων διατάξεων, αφού η επόμενη Βουλή θα είναι ολότελα απρόβλεπτη, πάντως σίγουρα όχι συναινετική;

Μιαν ιδιότυπη απάντηση ίσως εισέφερε ο Γιάννης Τασσόπουλος, καθηγητής του ΕΚΠΑ: η σημερινή πρωτοβουλία αναθεώρησης επιχειρεί να λειτουργήσει ως placebo – δεν μπορεί μεν να εμπνεύσει, όμως επιχειρεί να διατηρήσει μιαν αίσθηση κίνησης. Βέβαια, με στις προτεινόμενες μεταβολές υπάρχει ισχυρή πιθανότητα να δημιουργηθούν αθέλητα προβλήματα. Για παράδειγμα: άμα όντως πορευθούμε σε άμεση εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, αλλά και εισαχθούν περιορισμοί στη διάλυση της Βουλής (π.χ. με ορισμένη την διάρκεια 4ετίας), τι θα γίνει άμα στο μέσο της θητείας υπάρξει αντίθεση με άμεσα εκλεγμένο Πρόεδρο; Ή πάλι, τι θα γίνει αν όντως προχωρήσει η καθιέρωση της απλής αναλογικής με συνταγματική κατοχύρωση και η προκύπτουσα πολυδιάσπαση του πολιτικού σκηνικού οδηγήσει σε τεχνητή ενίσχυση ιδιαίτερα μειοψηφικών σχηματισμών ή και εκκεντρικών (προκειμένου να σχηματίζεται κυβέρνηση);
Την υπεράσπιση της κυβερνητικής αναθεωρητικής πρωτοβουλίας ανέλαβε –σε πάνελ αφιερωμένο στην διάσταση "λαϊκής συμμετοχής"– ο καθηγητής Θράκης, αλλά και υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος. Αυτός, ξεκινώντας από το ότι στην Ελλάδα βρεθήκαμε με κατάρρευση του πολιτικού συστήματος, μέσα από μια ηθική και κυρίως κρίση, μια κρίση νομιμοποίησης, θεώρησε ότι η απλή αναλογική αντιθέτως θα εκτονώσει τις εντάσεις. Τώρα πλέον το bonus των 50 ή όσων εδρών δεν είναι νομιμοποιημένο, "διατηρεί κόμματα Φρανκενστάϊν" με ετερόκλητα συστατικά που τα κρατά ενωμένα μόνο η προσμονή της εξουσία.
Όμως, θαρρούμε πως στο ίδιο θέμα θα επανέλθουμε και πάλι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου