Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2015

Το γερμανικό οικονομικό «θαύμα»

ΕΛευθερη Λαικη Αντιστασιακη Συσπειρωση


Του Γιώργου Τοζίδη
Το σκάνδαλο της Volkswagen (στα γερμανικά σημαίνει «το αυτοκίνητο του λαού») προσέθεσε ακόμη ένα καρφί στο φέρετρο της προτεσταντικής ηθικής της Γερμανίας ενώ, ταυτόχρονα, εξέθεσε για μία ακόμη φορά τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (που προγραμματίζουν να αρχίσουν ανάλογους ελέγχους το 2017).
Η αποκάλυψη* των αρμόδιων Αρχών των ΗΠΑ ότι η VW χρησιμοποιούσε ένα λογισμικό με το οποίο μείωνε τις εκπομπές καυσαερίων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που κατασκευάζει ήρθε να προστεθεί στα σκάνδαλα της Deutsche Bank (χειραγώγηση του διατραπεζικού επιτοκίου του Λονδίνου), της Siemens και της Hochtief (καταβολή προμηθειών σε πολιτικούς και κυβερνητικά στελέχη), των γερμανικών εταιριών εξοπλισμών (Ferrostaal κ.ά.) κ.λπ. Ένα-ένα τα πετράδια του στέμματος της Γερμανίας αποδεικνύονται φτιαγμένα από κάρβουνο που λερώνουν όσους τα πλησιάζουν…
Ποια είναι, όμως, η VW; Ιδρύθηκε το 1937, δηλαδή σε περίοδο απόλυτης κυριαρχίας του ναζισμού, από το Γερμανικό Μέτωπο Εργασίας που ήταν η ναζιστική συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων (η μόνη νόμιμη) με έδρα το Wolfsburg, στην Κάτω Σαξονία. Σήμερα είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας και η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο (μετά την Toyota) και στον όμιλο περιλαμβάνονται ακόμη οι αυτοκινητοβιομηχανίες Audi, Porsche, Seat, Skoda και Lamborghini. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε το 2012 σε 103,942 δισ. και τα κέρδη σε 21,7 δισ. ευρώ. Μόνο στο Wolfsburg (μία πόλη των 125.000 κατοίκων) η VW απασχολεί 72.000 εργαζομένους και η προβλεπόμενη, μετά το σκάνδαλο, μείωση πωλήσεων και κερδών εκτιμάται ότι μπορεί να μετατρέψει την περιοχή στο Detroit της Γερμανίας.

Το σκάνδαλο: Οι μηχανικοί της VW, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους αυξημένους περιορισμούς που ισχύουν στις ΗΠΑ, ως προς τις εκπομπές καυσαερίων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, εγκατέστησαν ένα λογισμικό το οποίο «αισθάνεται» εάν το αυτοκίνητο βρίσκεται υπό έλεγχο και μειώνει, προσωρινά, τις εκπομπές. Με αυτόν τον τρόπο η VW εξασφάλισε την επιδότηση της αγοράς πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου που ισχύει στις ΗΠΑ και την κυριαρχία της σε παγκόσμιο επίπεδο: σύμφωνα με την παραδοχή της εταιρίας έχουν πωληθεί 11.000.000 «πειραγμένα» αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο. Μέσα σε δύο ημέρες η τιμή της μετοχής της VW μειώθηκε κατά 34% και η χρηματιστηριακή αξία της κατά 25 δισ. ευρώ καθώς βρίσκεται, πλέον, αντιμέτωπη με την επιβολή προστίμου που μόνο στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει στο ποσό των 18 δισ. δολαρίων.
Το πλήγμα για τη γερμανική οικονομία αναμένεται να είναι μεγάλο καθώς εκτιμάται ότι ανάλογα προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και οι BMW και Daimler. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιστοιχεί στο 17% των γερμανικών εξαγωγών ενώ μία πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων θα έχει συνέπειες την κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας και την οικονομική καταστροφή μικρομεσαίων επιχειρήσεων που λειτουργούν ως υπεργολάβοι των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Όμως οι επιπτώσεις εκτιμάται ότι θα είναι ευρύτερες καθώς αμαυρώνεται συνολικά το «Made in Germany», ενώ ξεθωριάζει και το γερμανικό οικονομικό «θαύμα» που προβάλλεται, μάλιστα, ως παράδειγμα προς μίμηση, από τις γερμανικές πολιτικές και επιχειρηματικές ελίτ. Αλήθεια, όταν ο κ. Σόιμπλε προτείνει στους λαούς του ευρωπαϊκού Νότου να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Γερμανίας, αναφέρεται στη VW, τη Deutsche Bank ή τη Siemens;
Το σκάνδαλο της VW θα πρέπει να προβληματίσει και όλους εκείνους που σπεύδουν, σε κάθε ευκαιρία και με συμπλεγματικό τρόπο, να καταγγείλουν τον ελληνικό επαρχιωτισμό και καλούν τους Έλληνες να υιοθετήσουν τον ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς.
Τέλος, η κρίση του γερμανικού οικονομικού υποδείγματος, που στηρίζεται στις εξαγωγές, αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την ενδογενή παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας.
* Αξίζει να σημειωθεί ότι εάν ίσχυαν οι ρυθμίσεις της ΤΤΙΡ, οι αρχές των ΗΠΑ δεν θα είχαν δικαίωμα να ελέγξουν τα αυτοκίνητα της VW, αφού θα είχαν εξασφαλίσει άδεια κυκλοφορίας στην Ευρώπη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου