Τρίτη 14 Ιουλίου 2015

Απειλούν με... εφοπλιστexit


της Χριστίνα Παπασταθοπούλου
Στάση αναμονής κρατούν οι Ελληνες εφοπλιστές για τις κινήσεις που θα ακολουθήσουν σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες και τα ποντοπόρα πλοία τους, μετά τις τελευταίες οικονομικο-πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα. Οι προτάσεις της κυβέρνησης προς τους δανειστές για «αύξηση του φόρου στο τονάζ των πλοίων και κατάργηση των φορολογικών προνομίων των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων» μετά τη δική τους απαίτηση, και προσωπικά του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, προβληματίζουν την εφοπλιστική κοινότητα, που εξετάζει λύσεις σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Οπως είναι γνωστό, οι Ελληνες αλλά και οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές φορολογούνται με βάση τη χωρητικότητα του πλοίου (tax tonnage) και πλέον ζητείται να αυξηθεί ο συγκεκριμένος φορολογικός συντελεστής, ενώ παράλληλα απολαμβάνουν και δεκάδες φοροαπαλλαγές που δεν σχετίζονται με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Σίγουρα δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι την προηγούμενη εβδομάδα και ενώ είχε προηγηθεί η πρόταση Γιούνκερ, οι πλοίαρχοι (ΠΕΠΕΝ) έστειλαν επιστολή στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θεοδ. Δρίτσα, την οποία υπέγραφε ο πρόεδρός τους Γιώργος Βλάχος, ζητώντας του να «σταματήσει την καταστροφή της ναυτιλίας», ενώ τόνιζαν ότι επιστέγασμα όλων των καταστροφικών συμβάντων στη χώρα είναι η επερχόμενη απώλεια της ελληνικής σημαίας από τα ελληνόκτητα πλοία και η άτακτη φυγή των ναυτιλιακών εταιρειών εκτός Ελλάδος, τις οποίες -όπως υποστήριζαν- υπάρχουν πολλές χώρες που όχι μόνο τις καλωσορίζουν, αλλά παρέχουν και μεγάλα κίνητρα για να τις προσελκύσουν.

Στέλεχος της Ακτής Μιαούλη μιλώντας στην «Εφ.Συν.» έλεγε ότι είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει το ισχύον φορολογικό καθεστώς για τους εφοπλιστές, καθώς είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο με το άρθρο 13 του νόμου 1953. Εάν «πειραχτούν» τα φορολογικά κεκτημένα, τότε η αντίδραση της ναυτιλιακής οικογένειας θα είναι αρνητική. Εκείνο που μπορεί να γίνει είναι η κυβέρνηση να μετατρέψει την εθελοντική συνεισφορά του εφοπλιστικού κόσμου σε υποχρεωτική. Υποστήριξε, δε, ότι η Γερμανία επιμένει να καταργηθούν οι ευνοϊκές φορολογικές τους διατάξεις γιατί εκτιμά ότι μέσω αυτών η ελληνική ναυτιλία «χτυπά» τη γερμανική, που αυτή τη στιγμή είναι σε καθίζηση, και πρόσθεσε πως «η κυβέρνηση πρέπει να σκεφτεί πάρα πολύ καλά για να “χτυπήσει” έναν υγιή κλάδο όπως είναι η ναυτιλία».

Αλλαγή έδρας

Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, οι ιδιοκτήτες ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα μετά τις τελευταίες εξελίξεις εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν τα γραφεία τους στην Κύπρο, τη Σιγκαπούρη ή στο Ντουμπάι. Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος υποστήριξε ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ζητούν το τελευταίο χρονικό διάστημα πληροφορίες σχετικά με τη φορολογία και άλλα διοικητικά θέματα στην Κύπρο. Να σημειωθεί ότι οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν ήδη το 40% του υπό κυπριακή σημαία στόλου, ο οποίος είναι ο δέκατος μεγαλύτερος στον κόσμο και ο τρίτος στην Ευρωπαϊκή Ενωση.


Πηγή efsyn

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου