Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Το «Barbarοs» σε προεκλογική έξοδο στο Καστελόριζο*

Το Ποντίκι


Φαίνεται πως το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Barbarοs» θα κάνει τις δικές του... προεκλογικές εμφανίσεις θέτοντας εκ των πραγμάτων στην προεκλογική ατζέντα τα ελληνοτουρκικά και τα ζητήματα που συνδέονται με την εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων στον θα­λάσσιο χώρο. Ήδη τα τουρκικά μαχητικά έχουν μπει στο παιχνίδι με καθημερινές παραβάσεις του ελληνικού FIR στο Αιγαίο και παραβιά­σεις του ελληνικού εναέριου χώρου.

Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Barbarοs», με βάση τη NAVTEX που έχουν εκδώσει οι τουρκικές αρ­χές, ολοκληρώνει στις 31 Δεκεμβρίου 2014 τις έρευνες στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου περιλαμβανομένων και τμημά­των της κυπριακής ΑΟΖ. Σύμφωνα με τις εκτι­μήσεις που υπάρχουν, το πλοίο αναμένεται το επόμενο διάστημα να κινηθεί και να διεξαγάγει έρευνες στον θαλάσσιο χώρο γύρω από το Κα­στελόριζο, που αποτελεί ελληνική ΑΟΖ αλλά περιλαμβάνεται στους τουρκικούς χάρτες με τις αδειοδοτήσεις για έρευνα υδρογονανθρά­κων.


Εξάλλου, δεν είναι έξω από την τουρκική πρακτική να δημιουργεί γεγονότα σε συνθήκες όπου στο εσωτερικό της Ελλάδας επικρατεί πο­λιτική ένταση. Να θυμίσουμε τα'Ιμια, τον Ιανου­άριο του 1996, μετά την παραίτηση του Ανδρέα Παπανδρέου από τη θέση του πρωθυπουργού και πριν ο Κώστας Σημίτης λάβει ψήφο εμπιστο­σύνης από τη Βουλή.

1973 - 2012

Ποιο είναι το πλαίσιο πάνω στο οποίο κινεί­ται η τουρκική πλευρά αλλά και κατά πόσο η ελληνική πλευρά έχει, όλα αυτά τα χρόνια, ασκήσει, στα σοβαρά, τα δικαιώματα που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο:

Γεγονός είναι πως από το 1973 και μετά, όπου βρίσκονται στο προσκήνιο οι τουρκικές διεκδι­κήσεις επί των ελληνικών κυριαρχικών δικαιω­μάτων στον θαλάσσιο χώρο και ειδικότερα η δι­εκδίκηση που αναφέρεται στην εκμετάλλευση της υφαλοκρηπίδας και μετέπειτα ΑΟΖ (Απο­κλειστική Οικονομική Ζώνη), οι μόνες πράξεις νομής που έχουν υπάρξει με αντικείμενο την ελληνική ΑΟΖ στο Αιγαίο και την Αν. Μεσό­γειο είναι αυτές της Τουρκίας!

Πρόκειται για συγκεκριμένες κυβερνητικές αποφάσεις, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στην τουρκική Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τόσο το 1973 όσο και το 2012, μαζί με χάρτες του θαλάσσιου χώρου, και περιλαμβάνουν περιο­χές που, με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων ανήκει στην Ελλάδα.

Ανάλογη τουρκική πράξη ήταν αυτή του 1973, που αποτέλεσε την απαρχή των τουρκι­κών διεκδικήσεων στο Αιγαίο και των κρίσεων των ετών 1974, 1976, 1987, 1996, καθώς και η βάση της τουρκικής προκλητικότητας σε αέρα και θάλασσα.
Ουσιαστικά πρόκειται για πράξεις νομής εκ μέρους της Τουρκίας της ελληνικής ΑΟΖ, δηλαδή των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμά­των στον διεθνή θαλάσσιο χώρο.

Οι παραπάνω τουρκικές ενέργειες αποτελούν τις μοναδικές καταγεγραμμένες πράξεις διακήρυξης και άσκησης δικαιώματος έρευνας και εκμετάλ­λευσης στον θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου πέραν των χωρικών υδά- των.
Από την ελληνική πλευρά, όλα αυτά τα χρό­νια από το 1973 έως σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία τέτοια πράξη, παρά μόνο διακηρύξεις εκ­μετάλλευσης των θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο, πέρα από τα χωρικά ύδα- τα των 6 ναυτικών μιλίων. Οι μόνες ελληνικές πράξεις νομής είναι αυτές του 2012, που αφο­ρούν όμως το Ιόνιο Πέλαγος και τον θαλάσσιο χώρο νότια της Κρήτης έως το ανατολικό χερ­σαίο όριο του νησιού.

Ακολούθησε η ανάθεση, μετά το 2012, από την ελληνική κυβέρνηση σε νορβηγική εταιρεία της διεξαγωγής «σεισμικών ερευνών», οι οποίες έχουν στο μεταξύ ολοκλη­ρωθεί, για τον εντοπισμό πιθανών κοιτασμάτων. Εξαιρείται δηλαδή όλος ο θαλάσσιος χώρος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, που εί­ναι αντικείμενο τουρκικών διεκδικήσεων.

Να θυμίσουμε πως η τουρκική κυβέρνηση τον Απρίλιο του 2012 εξέδωσε «άδειες» για έρευνες υδρογονανθράκων προς την τουρ­κική Κρατική Εταιρεία Πετρελαίου ΤΡΑΟ, οι άδειες αυτές δημοσιεύτηκαν στις 27.4.2012 στην τουρκική Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου της 16.3.2012) μαζί με τους σχετικούς χάρτες, οι οποίοι περιλαμβάνουν περιοχές τόσο της ελ­ληνικής όσο και της κυπριακής ΑΟΖ στην Αν. Μεσόγειο.

Οι άδειες αφορούν θαλάσσιες περι­οχές στα ανοιχτά των Αδάνων, της Αττάλειας, της Αντιόχειας και της Μούγλας και περιλαμ­βάνουν κομμάτια ελληνικής υφαλοκρηπίδας νοτίως της Ρόδου, της Καρπάθου και του Κα­στελόριζου, καθώς και κομμάτια της κυπρια­κής ΑΟΖ.

Ελληνικές διακηρύξεις μόνο...

Σχεδόν έναν χρόνο μετά, τον Φεβρουάριο του 2013, η Αθήνα επιχείρησε να απαντήσει με ρηματική της διακοίνωση (note verbale) προς τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Μπαν Κι-Μουν, κάνοντας σαφές ότι τέσσερα από τα θαλάσσια οικόπεδα που περιλαμβάνονται στις αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στην τουρκική ΕτΚ (τα οι­κόπεδα 5033, 5034, 5035 και 5028) αφορούν περιοχές εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας, επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως τόσο η Ρόδος όσο και το νησιωτικό σύμπλεγμα του Καστελό­ριζου έχουν πλήρη δικαιώματα σε θαλάσσιες ζώνες, συνεπώς έχουν υφαλοκρηπίδα και Απο­κλειστική Οικονομική Ζώνη, όπως όλες οι εδα­φικές περιοχές.

Στην ελληνική ρηματική διακοίνωση γίνεται πιο συγκεκριμένη αναφορά στο θαλάσσιο οικό­πεδο 5033, το οποίο «κάθεται» πάνω και σε ένα τμήμα της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης των 6 ν.μ. του «νησιωτικού συμπλέγματος» του Κα­στελόριζου αλλά και της Ρόδου, σε απόσταση περίπου 11 ν.μ. από τις ακτές του νησιού.

Στο εν λόγω κείμενο της ρηματικής διακοί- νωσης, που παραδόθηκε από τον τότε υπουρ­γό Εξωτερικών Δ. Αβραμόπουλο στον γ.γ. του ΟΗΕ ως «θεματοφύλακα» της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας του 1982, γίνεται μια γε­νική διακήρυξη των ελληνικών δικαιωμάτων επί των θαλασσίων ζωνών. αλλά δεν περιλαμβάνο­νται χάρτες και συντεταγμένες. Απλώς επισημαίνεται ότι «τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας καθορίζονται σαφώς από το Άρθρο 2(1) του Νόμου 2289/1995, όπως αυτός τροποποιήθηκε από τον Νόμο 4001/2011», για τον οποίο έχει ενημερωθεί ο γενικός γραμματέ­ας του ΟΗΕ ήδη από τον Μάιο του 2012, και πως τα εξωτερικά όρια καθορίζονται με βάση τη μέση γραμμή στις περιπτώσεις που δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία οριοθέτησης.

Η Ελλάδα, παρ' ότι από το 1994 έχει προ­σχωρήσει στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, δεν έχει κλείσει τους κόλπους με ευθείες γραμμές βάσης, δεν έχει εφαρμό­σει τη ζώνη των 12 ν.μ. χωρικών υδάτων, δεν έχει ορίσει Συνορεύουσα Ζώνη που μπορεί να φθάνει μέχρι τα 24 ν.μ., δεν έχει ανακηρύξει Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, δεν έχει κα­τοχυρώσει το αποκλειστικό δικαίωμα έρευνας και διάσωσης, ενώ το FIR τελεί υπό καθημερι­νή αμφισβήτηση από δεκάδες πτήσεις τουρκι­κών μαχητικών αεροσκαφών. Η περιοχή αυτή συμπίπτει και με την περιοχή επιχειρησιακού ελέγχου, η οποία επίσης είναι αντικείμενο αμ­φισβήτησης από την Τουρκία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟϊκού καταμερισμού.

Θυμίζουμε πως όταν το 1973 εκδηλώθηκε η πρώτη τουρκική πράξη με τη δημοσίευση των σχετικών χαρτών για το Αιγαίο, οι δύο χώρες οδηγήθηκαν στα πρόθυρα του πολέμου (1974, 1976), οπότε και υπογράφηκε το «Πρωτόκολ­λο της Βέρνης», το 1977, μεταξύ Καραμανλή και Ντεμιρέλ, που προβλέπει αμοιβαία απο­χή Ελλάδας και Τουρκίας από έρευνες στην υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου πέρα από τα 6 ν.μ. των χωρικών τους υδάτων.

Συνεπεία αυτού η Ελλάδα δεν μπορεί να αξι- οποιήσει τους φυσικούς πόρους πέραν των 6 ν.μ. ακόμα και μέσα στον Σαρωνικό κόλπο. Ακολούθησε η κρίση του 1987 με τη συμφω­νία του Νταβός και η κρίση των Ιμίων το 1996 με τη συμφωνία της Μαδρίτης το 1997. Και οι δύο αυτές συμφωνίες είναι επαναβεβαίωση της Βέρνης.

Τι ζητάνε οι Τούρκοι

Στον πυρήνα της τουρκικής διεκδίκησης επί της υφαλοκρηπίδας - ΑΟΖ του Αιγαίου, βρίσκε­ται ο ισχυρισμός ότι τα νησιά δεν έχουν υφα­λοκρηπίδα - ΑΟΖ και κατά συνέπεια η οριο- θέτησή της στο Αιγαίο πρέπει να γίνει με βά­ση τη μέση γραμμή από Βορρά προς Νότο μεταξύ τουρκικών παραλίων και των απένα­ντι παραλίων της ηπειρωτικής Ελλάδας και όχι των νησιών.

Στη βάση αυτήν η τουρκική πλευρά έχει ορι­οθετήσει τις διεκδικήσεις της (υφαλοκρηπίδα, FIR, έρευνα και διάσωση, επιχειρησιακός έλεγ­χος κ.λπ.) στη γραμμή από Βορρά προς Νότο που ορίζει ο 25ος Μεσημβρινός. Τυχόν υιο­θέτηση μιας τέτοιας λύσης θα σήμαινε ότι τα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου θα περιβάλλονται από τουρκική υφαλοκρηπίδα -  ΑΟΖ. Δηλαδή, ανάμεσα στα ελληνικά νησιά θα υπάρχουν τουρκικές πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου και τεχνητά νησιά, με ό,τι αυτό συ­νεπάγεται για την ασφάλειά τους και την άμυ­να της χώρας, σε συνδυασμό και με τις άλλες τουρκικές διεκδικήσεις (χωρικά ύδατα, εναέρι­ος χώρος, αποστρατιωτικοποίηση νησιών).

Αξίζει ν' αναφερθεί πως η ΑΟΖ του νησιωτι­κού συμπλέγματος του Καστελόριζου, σε πλή­ρη ανάπτυξη με βάση την αρχή της μέσης από­στασης που καθιερώνει το Δίκαιο της Θάλασ­σας, καλύπτει έναν θαλάσσιο χώρο έκτασης πε­ρίπου όσο η Πελοπόννησος και είναι ο «κρίκος» που ενώνει την ελληνική με την κυπριακή, κα­θώς και με την αιγυπτιακή ΑΟΖ. Μάλιστα, πρό­κειται για μια περιοχή που εικάζεται ότι διαθέτει σημαντικά ενεργειακά αποθέματα.

Η ΑΟΖ ναι μεν δεν αποτελεί περιοχή εθνι­κής κυριαρχίας, όπως είναι τα χωρικά ύδατα και ο εναέριος χώρος, ωστόσο αποτελεί περι­οχή όπου η ενδιαφερόμενη χώρα μπορεί να επικαλεστεί «ύψιστα συμφέροντά» της, όπως η προστασία μιας πλατφόρμας άντλησης, και να επιβάλει ντε φάκτο και μόνιμη στρατιωτική παρουσία στην περιοχή, ανατρέποντας έτσι τις ισορροπίες ισχύος.

Ορισμοί θαλάσσιων ζωνών

Γ ια την καλύτερη κατανόηση του πλέγμα­τος των δικαιωμάτων που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο στον θαλάσσιο χώρο αξίζει να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Το δικαίωμα στην ΑΟΖ ορίζεται συγκεκριμέ­να με βάση την ισχύουσα Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 στο Μοντέγκο Μπέι, που καθιερώνει τις θαλάσσιες ζώνες και συγκεκριμένα την Αποκλειστική Οι­κονομική Ζώνη (ΑΟΖ), πλάτους μέχρι 200 ν.μ. από τις ακτές και τις ευθείες γραμμές - βάσεις που κλείνουν τους κόλπους ανοίγματος μέχρι 24 ν.μ. Στην υφαλοκρηπίδα - ΑΟΖ, η ναυσιπλο­ΐα και η αεροπλοΐα είναι ελεύθερες και ισχύει η ελευθερία των θαλασσών, εκτός από τη Συνο­ρεύουσα Ζώνη πλάτους έως 12 ν.μ. πέρα από το όριο των εθνικών χωρικών υδάτων και του εθνικού εναέριου χώρου (συνολικά φθάνει στα 24 ν.μ. η ζώνη χωρικών υδάτων και η Συνορεύ­ουσα Ζώνη).

Στη Συνορεύουσα Ζώνη, με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας, το παράκτιο κράτος μπορεί να ασκεί έλεγχο για την πρόληψη παρα­βάσεων των τελωνειακών, φορολογικών, με- ταναστευτικών και υγειονομικών κανονισμών του, όπως επίσης έλεγχο και προστασία της υποβρύχιας πολιτιστικής κληρονομιάς (αρχαιο­λογικά και ιστορικά αντικείμενα) για την πάταξη της αρχαιοκαπηλίας.

Επισημαίνεται ότι η ΑΟΖ των μεσογειακών χωρών σχεδόν συμπίπτει γεωγραφικά με τη ζώ­νη ελέγχου των πτήσεων, το γνωστό FI R (εδώ η χώρα ευθύνης έχει έναν ρόλο τροχονόμου των αεροσκαφών), καθώς και τα δύο - ΑΟΖ και FIR - οριοθετούνται στη βάση της μέσης απόστα­σης από τις ακτές της απέναντι χώρας. Βέβαια, πρόκειται για τελείως διαφορετικά πράγματα, γιατί στην ΑΟΖ ασκούνται κυριαρχικά δικαιώ­ματα αποκλειστικής οικονομικής εκμετάλ­λευσης, ενώ στο FIR ασκείται η αποκλειστική αρμοδιότητα ελέγχου των πτήσεων, ο οποία έχει δοθεί στη χώρα από τον διεθνή οργανισμό αεροπλοΐας, τον ICAO.

Επίσης, επί της ίδιας γεωγραφικής περιοχής των διεθνών υδάτων, ασκείται και το δικαίω­μα έρευνας και διάσωσης. Η περιοχή αυτή συμπίπτει και με την περιοχή επιχειρησιακού ελέγχου, η οποία επίσης είναι αντικείμενο αμ­φισβήτησης από την Τουρκία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟϊκού καταμερισμού. Γ ια όλες τις θαλάσσι­ες ζώνες υπάρχει τουρκική αμφισβήτηση όσον αφορά το Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.



Διακρίνονται οι περιοχές ερευνών του Barbaros στην Κύπρο και στο Καστελόριζο.

Η διακεκομμένη πράσινη γραμμή δείχνει τα όρια της ελληνικής ΑΟΖ, με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Με πορτοκαλί και ροζ χρώμα τα τμήματα της ελληνικής ΑΟΖ σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο που περιέχονται στους χάρτες των τουρκικών ερευνών, το 1973 και το 2012



Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1845 στις 31 Δεκεμβρίου 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου