Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Το Σκεπτικό Του Πόκερ «Υψηλού Ρίσκου» Σαμαρά

analitis


Η επιλογή της κυβέρνησης Σαμαρά να προβεί πρώτα σε έναρξη της διαδικασίας για την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας και στη συνέχεια να ζητήσει παράταση του ελληνικού προγράμματος στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση χαρακτηρίστηκε από αξιωματούχους της ΕΕ ως «κίνηση υψηλού ρίσκου».
Το αίτημα για την επέκταση του προγράμματος περιλαμβάνει «ισχυρές δεσμεύσεις» της κυβέρνησης όσον αφορά στην υλοποίηση των μέτρων και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης αλλά με την ενεργοποίηση της διαδικασίας για εκλογή προέδρου η ψήφιση τους  μεταφέρεται για μετά την προεδρική εκλογή,  εφόσον αυτή καταστεί εφικτή έως τις 29 Δεκεμβρίου.
Λόγω της εκκρεμότητας της προεδρικής εκλογής η Τρόικα  δε θα  έλθει στην Αθήνα το Δεκέμβριο αλλά μετά την 1ηΙανουαρίου του 2015 και αυτό μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας και δε θα έχουν προκηρυχτεί πρόωρες εκλογές. Εφόσον υπάρξουν πρόωρες εκλογές  η Τρόικα θα επιστρέψει μετά την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης και αυτό υπό προϋποθέσεις που θα πρέπει να συζητηθούν εντός ενός εύλογου χρονικού διαστήματος το οποίο σήμερα είναι αδύνατο να υπολογιστεί επακριβώς.
Αν η κυβέρνηση ζητούσε και λάμβανε εξάμηνη και όχι δίμηνη παράταση από το Eurogroup πριν προχωρήσει στη διαδικασία εκλογής προέδρου, όπως  είχε προτείνει η Τρόικα, τότε, ασχέτως πολιτικών εξελίξεων, θα εξασφάλιζε αρκετό χρόνο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης  ώστε να εκταμιευθεί η δόση του 1,8 δις ευρώ και θα διατηρούσε έως τα τέλη Ιουνίου το απόθεμα ομολόγων 11,4 δισ. ευρώ που κατέχει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το οποίο σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί ως το κεφάλαιο της προληπτικής γραμμής στήριξης,  από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

Ωστόσο, η έναρξη της διαδικασίας εκλογής προέδρου σε συνδυασμό με την αίτηση για  δίμηνη παράταση  αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα πυροδοτώντας την πολιτική και οικονομική αβεβαιότητασυμπιέζοντας  τα χρονικά περιθώρια ασφυκτικά καθώς  τα ομόλογα των 11,4 δις ευρώ διασφαλίζονται μόνο μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου ενώ σε περίπτωση που η χώρα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές  δε θα έχει προλάβει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση έως το Eurogroup της 16ης Φεβρουαρίου 2015 και θα είναι αναγκαίο, εν μέσω σφοδρών πολιτικών εξελίξεων,  να κατατεθεί νέο αίτημα παράτασης του ελληνικού προγράμματος, η οποία θα πρέπει να επεκταθεί έτσι ώστε να διασφαλίζει και τα ομόλογα των 11,4 δις ευρώ.
Αυτή η στρατηγική Σαμαρά που χαρακτηρίστηκε ως  το «μεγαλύτερο τζογάρισμα» από το Bloomberg και ως κίνηση με μικροπολιτική λογική υψηλού ρίσκου από κάποιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και από μέλη της τρόικας, προτάσσει τους πολιτικούς στόχους της κυβέρνησης έναντι της πολιτικής σταθερότητας και της οικονομικής ασφάλειας της χώρας και μία πρώτη γεύση του κλίματος που προκάλεσε δόθηκε την Τρίτη, με το Χρηματιστήριο Αθηνών να καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση σε διάστημα 27 ετών και τα ομόλογα 3ετίας και 10ετίας να ξεπουλιούνται, οδηγώντας, μάλιστα, σε αντιστροφή της καμπύλης βραχυπρόθεσμων – μακροπρόθεσμων ομολόγων, υποδεικνύοντας αύξησης του ρίσκου πτώχευσης της χώρας και επιστροφή της κρίσης.
Ακολουθώντας αυτήν τη στρατηγική η κυβέρνηση αποκτά ένα ισχυρό μέσο πίεσης των βουλευτών ώστε να συναινέσουν στον πρόεδρο της Δημοκρατίας και να προχωρήσουν άμεσα στην  ψήφιση των προαπαιτούμενων μέτρων, θέτοντας το δίλλημα της σταθερότητας και των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων.
Αν η πίεση αποφέρει καρπούς στην πρώτη φάση και η κυβέρνηση καταφέρει να συγκεντρώσει 180 βουλευτές ώστε να εκλέξει Πρόεδρο της Δημοκρατίας τότε θα είναι σχεδόν βέβαιο πως  θα μπορέσει, σε δεύτερη φάση, να κάμψει την αντίσταση των βουλευτών που, όπως φάνηκε στη συζήτηση για τη ψήφιση του προϋπολογισμού, σκοπεύουν να συναινέσουν για τον πρόεδρο αλλά όχι και για τα νέα μέτρα.  Σε αυτήν την περίπτωση θα επιτευχθεί η νομοθέτηση των προαπαιτούμενων ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση στο Eurogroup  της 16ης Φεβρουαρίου και να ξεκλειδώσει ι η δόση του 1,8 δις ευρώ από τον EFSF και η προληπτική γραμμή στήριξης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Αν, ωστόσο, δε καταστεί εφικτή η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας και η χώρα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές, η κυβέρνηση θα έχει ένα ισχυρό μέσο πίεσης των ψηφοφόρων, στους οποίους θα θέσει τα ίδια διλήμματα περί σταθερότητας ή χάους , τονίζοντας τα εξαιρετικά στενά χρονικά περιθώρια και την απειλή να χαθεί η δόση και η προληπτική γραμμή στήριξης και η χώρα να βρεθεί μπροστά στον κίνδυνο της χρεοκοπίας.
Αν  αυτή η πίεση πετύχει και η κυβέρνηση κερδίσει στις εκλογές και καταφέρει να ανανεώσει τη θητεία της, τότε θα ακολουθήσει η ψήφιση των μέτρων, η ολοκλήρωση της αξιολόγησης , το ξεκλείδωμα της δόσης και η ενεργοποίησης της προληπτικής γραμμής στήριξης.
Αν, όμως, η κυβέρνηση χάσει στις εκλογές, τότε η νέα κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα σκηνικό τρόμου, αφού θα πρέπει εντός μηδενικού χρονικού περιθωρίου να προχωρήσει στην εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας, να διαπραγματευτεί με την Τρόικα ένα εναλλακτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα, να βρει χρήματα για να εξασφαλίσει την αποπληρωμή των ομολόγων που λήγουν στο 2015 ώστε η χώρα να μην οδηγηθεί στην πτώχευση  και να διαχειριστεί την πολιτική και οικονομική αστάθεια που θα έχει προκύψει εξαιτίας όλων των παραπάνω .
Αν η νέα κυβέρνηση τα καταφέρει, τότε ο κ. Σαμαράς θα έχει χάσει, πλέον, την άκρως επικίνδυνη για τη χώρα, παρτίδα πόκερ που επέλεξε να παίξει. Αν , ωστόσο, η νέα κυβέρνηση δεν αντέξει το βάρος της πίεσης, τότε η νέα ελληνική κρίση θα προκαλέσει ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις τις οποίες ο κ. Σαμαράς θα επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί πιέζοντας για τη ν πτώση της κυβέρνησης και τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών και πάλι, με την ελπίδα να επιστρέψει στο τιμόνι της χώρας,
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Ελλάδα μπήκε σε μία περίοδο μεγάλων αναταράξεων με άγνωστο αποτέλεσμα και αυτό από μόνο του αποτελεί μία σημαντική απειλή για τη χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου