Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014

Ανάλυση Κάποιων Μέτρων Οικονομικής Ανασυγκρότησης

του Παναγιώτη Οικονομόπουλου
Σε αυτό το άρθρο αναλύω περαιτέρω κάποια από αυτά τα μετρά και εξηγώ τον ρολό του κράτους σε ένα τέτοιο σχέδιο.

1. Δημόσιος Έλεγχος του Χρηματοπιστωτικού Τομέα
Ο δημόσιος έλεγχος του χρηματοπιστωτικού τομέα πρέπει να επεκταθεί με την δημόσια κτήση και διοίκηση των χρηματοοικονομικών οργανισμών που λειτουργούν με την δημιουργία δανείων και την προσφορά καταδυτικών προϊόντων που καλύπτονται με την άντληση δημοσίου χρήματος. Αυτή η εθνικοποίηση θα μειώσει τον κίνδυνο ασφαλιστικής κάλυψης και συγχρόνως θα αποτρέψει την πιστωτική τους επέκταση με το κίνητρο ιδιωτικού κέρδους που βασίζεται σε εκμετάλλευση της προστασίας ρευστότητας που αντλούν από την κεντρική τράπεζα με ασήμαντο κίνδυνο. Χρηματοοικονομικοί οργανισμοί που επενδύουν αποκλειστικά ίδιον και κερδοσκοπικό κεφάλαιο και δεν προσφέρουν  καταφατικά προϊόντα θα παραμείνουν ιδιωτικοί οργανισμοί.

2.  Η Δημόσια Κτήση και Διοίκηση της Κεντρικής Τράπεζας
Η Δημόσια Κτήση και Διοίκηση της Κεντρικής Τράπεζας είναι απαραίτητη για τρεις λόγους. Πρώτον γιατί η έκδοση κρατικού χρήματος και ακίνδυνου ρευστότητας πρέπει να αξιοποιείται από κρατικό οργανισμό δημοσίας ευθύνης έναντι του συνόλου της οικονομίας αντί να βασίζεται στην εκμετάλλευση αυτού του προνομίου για ιδιωτικό συμφέρον βάσει των επιλογών των τραπεζών. Δεύτερον γιατί τα κέρδη από αυτό προνόμιο έκδοσης κρατικού χρήματος πρέπει να ανήκουν στο κράτος και το όποιο να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για την χρηματοδότηση κρατικών επενδύσεων. Τρίτον γιατί οι κρατικές δαπάνες επενδύσεων και εισοδηματικής προστασίας  που δεν βασίζονται σε ιδιωτικό κέρδος πρέπει να έχουν δυνατότητα χρηματοδότησης που δεν βασίζεται στις επιλογές κέρδους του ιδιωτικού κεφαλαίου.


3. Η κατάργηση της Εσωτερικής Διατραπεζικής Αγοράς Διαθέσιμων

Η διατραπεζική αγορά διαθέσιμων είτε σε τοπικό νόμισμα είτε σε ξένο συνάλλαγμα αλλά και η εσωτερική δευτερογενή αγορά συναλλάγματος (forex) πρέπει να καταργηθούν και να αποτελούν διαχειριστικό μονοπώλιο των καταθέσεων διαθέσιμων από την κεντρική τράπεζα. Η άντληση διαθέσιμων σε τοπικό νόμισμα και συνάλλαγμα να εκτελείται με δανεισμό από την κεντρική τράπεζα έναντι εξασφάλισης μέσω του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. Η κεντρική τράπεζα θα καθορίζει το επιτόκιο δανεισμού και την εσωτερική διακύμανση των ισοτιμιών συναλλάγματος ώστε να περιορίζονται η κερδοσκοπία ρευστότητας και οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι.

4. Προθεσμιακές Καταθέσεις σε Ξένο Συνάλλαγμα
Οι προθεσμιακές καταθέσεις πρέπει να επιτρέπεται να τοποθετηθούν σε ξένο συνάλλαγμα αλλά η ρευστοποίηση τους μονό στο τοπικό νόμισμα στην τρέχουσα ισοτιμία. Αυτή η δυνατότητα περιορίζει την φυγή κεφαλιού στο εξωτερικό και περιορίζει τον συναλλαγματικό κίνδυνο και την κερδοσκοπία ισοτιμιών συναλλάγματος.

5. Μετατροπή του Συνολικού Χρέους σε Τοπικό Νόμισμα
Ο συνολικός δανεισμός κρατικού και ιδιωτικού χρέους πρέπει να μετατραπεί σε χρέος εθνικού νομίσματος ώστε να περιοριστεί η εκροή κεφαλαίου, ο συναλλαγματικός κίνδυνος και η κερδοσκοπία ισοτιμιών συναλλάγματος.

6. Φορολόγηση της Ροής Εξωτερικού Κεφαλαίου
Η εξωτερική ροη κεφαλαίου πρέπει να φορολογείται (Tobin Tax) ώστε να περιορίζεται η κερδοσκοπία και οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι.

7. Χρηματοδότηση Κρατικών Επενδύσεων και Εισοδηματικής Προστασίας
Το κράτος πρέπει να χρηματοδοτεί επενδύσεις και μέτρα εισοδηματικής προστασίας και αυτόματης απασχόλησης τελικής ανάγκης (JG of Last Resort) με την έκδοση κρατικού χρήματος αντί μέσω της φορολογίας και του δανεισμού. Ο μόνος λόγος φορολόγησης πρέπει να είναι ο περιορισμός υπερβολικού εισοδήματος και πληθωριστικών πιέσεων και τα έσοδα αυτά να αποτελούν την χρηματοδότηση των βασικών δαπανών του κράτους, ώστε το κόστος του κράτους να επιβαρύνει το ιδιωτικό εισόδημα το όποιο υπερτερεί του μέσου κοινωνικού εισοδήματος. Δεν υπάρχει λόγος έκδοσης κρατικού χρέους είτε σαν μέσο χρηματοδότησης είτε σαν μέσο αποταμίευσης εφ' όσον οι καταθέσεις κρατικών τραπεζών δεν έχουν πιστωτικό κίνδυνο και μπορούν να καλύψουν την αποταμιευτική ανάγκη.

8.  Οργανισμοί Κοινωφελών Υπηρεσιών
Όλοι οι οργανισμοί κοινωφελών υπηρεσιών και διαχείρισης δικτύων υποδομής (ενέργειας, συγκοινωνιών, τηλεπικοινωνιών, υγείας, παιδείας, επιστημονικής έρευνας, κλπ)  πρέπει να λειτουργούν με κριτήρια δημοσίας ευθύνης έναντι των κοινών και βασικών αναγκών των πολιτών και να μειώνουν το κοινωνικό κόστος λειτουργίας της οικονομίας αντί να προσφέρονται με κριτήρια ιδιωτικού συμφέροντος που μεγιστοποιούν το ιδιωτικό κέρδος με τον περιορισμό της χρήσης των υπηρεσιών με εισοδηματικά κριτήρια. Για αυτό πρέπει να περάσουν σε δημόσια κτήση και διοίκηση και να παρέχουν δωρεάν τον κοινό παρανομαστή ωφέλειας και να χρεώνουν αναλογικά την πρόσθετη χρήση. Αυτοί οι οργανισμοί πρέπει να εκτελούν τις κρατικές επενδύσεις υποδομών ώστε να μην δημιουργούν ιδιωτικό κέρδος από την χρήση δικτύων κοινωφελών υπηρεσιών όπως και ευκαιρίες σπατάλης και διαφθοράς. Πρόσθετες υπηρεσίες ιδιωτικής διαφοροποίησης από την χρήση αυτών των υποδομών να επιτρέπεται να προσφέρονται από την ιδιωτική πρωτοβουλία.


9. Χρηματοδοτική Κάλυψη Παραγωγικού Κενού
Έχω προτείνει και αναλύσει την δημιουργία οργανισμού χρηματοδοτικής κάλυψης (ασφάλειας) της παράγωγης προϊόντων και υπηρεσιών ώστε οι επιχειρήσεις απρόσκοπτα και χωρίς κίνδυνο πωλήσεων να παράγουν ποιοτικά το μέγιστο της παραγωγικής των δυνατότητας και έτσι να εξασφαλίζεται η πλήρης απασχόληση των συντελεστών παράγωγης και το ανάλογο εισόδημα που μπορεί να αγοράσει την διαθέσιμη παράγωγη.


10. Σύστημα Ηλεκτρονικών Πολυμερών Ανταλλαγών
Έχω προτείνει και αναλύσει την δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος πολυμερών ανταλλαγών με ενδογενή πίστωση ανοικτών υπολοίπων ώστε να περιορίζονται τα αδιάθετα αποθέματα προϊόντων και το κόστος ρευστότητας και συναλλαγών.

11. Σύστημα Αμοιβαίων Λογαριασμών Κράτους/Ιδιωτικών Μονάδων
Έχω προτείνει και αναλύσει ένα σύστημα αμοιβαίων λογαριασμών κράτους και οικονομικών  μονάδων με δυνατότητα κάλυψης και ιδιωτικών συναλλαγών μέσω του υπόλοιπου αυτών των λογαριασμών ώστε να περιοριστεί η φοροδιαφυγή και οι ληξιπρόθεσμες όφειλες μεταξύ κράτους και ιδιωτικών οικονομικών μονάδων.

12. Πρόγραμμα Αυτόματης Απασχόλησης Τελικής Ανάγκης (JG Program)
Όπως έχει προταθεί από τους οικονομολόγους που υποστηρίζουν το ΜΜΤ πλαίσιο εργασίας, το κράτος δημιουργεί ένα σύστημα αυτόματης απασχόλησης των ανέργων έναντι του βασικού μισθού σε κρατικές υπηρεσίες και δημοσίους οργανισμούς, επενδύσεις υποδομών, προγράμματα κατάρτισης, ακόμη και σε ιδιωτική παράγωγη προϊόντων και υπηρεσιών με την προοπτική όταν η ιδιωτική παράγωγη αρχίζει να επεκτείνεται να προσλαμβάνουν αυτούς τους εργαζόμενους οι όποιοι έχουν εργασιακή εμπειρία και με καλύτερους μισθούς.
Αυτά και πολλά αλλά είναι μετρά που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται σε ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της οικονομίας. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε τα κατώι αναπτυξιακά μετρά παραγωγικών δράσεων, τα οποία έχουν μεγάλη δυναμική απασχόλησης και εισοδήματος, μικρή επιβάρυνση ξένου συναλλάγματος και μεγιστοποιούν το εξωτερικό εισόδημα.

1. Ανάκαμψη του Τομέα Ακίνητης Περιουσίας και Ιδιωτικών Κατασκευών
Ο τομέας αυτός και όλοι οι βοηθητικοί κλάδοι το 2008 απασχολούσαν περίπου 1 εκ. εργαζόμενους. Η ανάκαμψη αυτού του τομέα πρέπει να συμπεριλαμβάνει φορολογικές και χρηματοδοτικές διευκολύνσεις. 1. Κατάργηση του ΕΝΙΑ και του φόρου υπεράξιας για όλα τα πάλαια ακίνητα, ο όποιος θα εφαρμοστεί για ακίνητα που μεταπωλούνται μετά την αγορά τους από την 1.1.20015. 2. Κατάργηση του Πόθεν Έσχες ακινήτων και πάταξη της φοροδιαφυγής στην πηγή τους και όχι στην αγορά ακινήτων. 3. Επιδότηση τόκων δανεισμού για την περιβαλλοντολογική ανακατασκευή παλαιών κατασκευών ώστε να ανακάμψει ο κατασκευαστικός κλάδος με μικρότερο κόστος έργων. 4. Φόρος μεταβίβασης παλαιών κατοικιών στο 3% και ΦΠΑ στις νέες κατασκευές στο 10%. 5. Κατάργηση συντελεστή δόμησης και καθορισμός συντελεστού κάλυψης και ύψους σαν τα μονά κριτήρια δόμησης οικοπέδων. 6. Οικόπεδα άνω των 20 στρεμμάτων σε εκτός σχεδίου περιοχές, μικρής περιβαλλοντολογικής σημασίας και ακαλλιέργητης γης, συντελεστή κάλυψης μέχρι 20%, ώστε να αναπτυχτούν τουριστικά συγκροτήματα κατοικιών ήπιας ανάπτυξης (όχι πολυκατοικίες!).
2. Συγκροτήματα Ολοκληρωμένων Οικισμών σε Τουριστικές Περιοχές 
Οι ολοκληρωμένοι οικισμοί τουριστικών, παραθεριστικών κατοικιών συνταξιοδότησης και περίθαλψης για ξένους και Έλληνες ηλικιωμένους και άλλους εκτός εργασίας με κατοικίες, καταστήματα, κέντρα υγείας, εστιατόρια, ξενοδοχεία και κέντρα άλλων επαγγελματικών υπηρεσιών με μακροπρόθεσμη ενοικίαση (πολυετής) και παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών και ασφαλιστικής κάλυψης μέχρι θανάτου (και επανενοικιασης) ώστε το τουριστικό εισόδημα είναι τοπικό και συνεχές όλο το έτος και απασχόληση του τοπικού πληθυσμού.
3. Εμπορική Εκμετάλλευση των Δικτύων Μεταφορών
Κατασκευή και εκμετάλλευση εμπορικών κέντρων με διάφορα καταστήματα, ξενοδοχεία, βενζινάδικα, αποθήκες και υπηρεσίες, σε πολλαπλά σημεία κόμβων των οδικών αρτηριών, λιμανιών και αεροδρομίων των όποιων η ενοικίαση θα αποφέρει ετήσιο εισόδημα συντήρησης και αποπληρωμής της χρηματοδότησης κατασκευής των δικτύων μεταφορών. Πχ. μονό οι εθνικοί οδοί μπορούν να υποδεθούν την κατασκευή 300 τέτοιων εμπορικών κέντρων με σοβαρή δυνατότητα δημιουργίας εσόδων και αύξηση του τουριστικού εισοδήματος.

4. Θαλάσσια Σύνδεση Ferry Boat Ελληνικών Λιμανιών με Λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου
Κατασκευή εγκαταστάσεων και δημιουργία σύνδεσης με τακτικές και γρήγορες γραμμές Ferry Boat με λιμάνια της Τουρκιάς, Ρωσίας, Ουκρανίας, Κύπρου, Αιγύπτου, Ισραήλ, Λιβύης, Σύριας, κλπ, οι οποίες θα επιτρέψουν το εξωτερικό εμπόριο αυτών των περιοχών με την Ευρώπη, να μεταφέρεται με φορτηγά παρακάμπτοντας το ταξίδι οδικώς γύρω από την Μέση Ανατολή και Τουρκιά και να συνεχίζουν από/προς την Ευρώπη με τις υπάρχουσες οδικές και λιμενικές συνδέσεις (πχ. Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Καβαλά, Βόλος, Καλαμάτα, Ναύπλιο, κλπ). Επίσης θα επιτρέψει την μεταφορά των τουριστών από και προς αυτές τις περιοχές με το αυτοκίνητο τους και Η Ελλάδα θα αποτελέσει σημαντικό κόμβο της ροής εμπορίου και τουριστών αυτών των περιοχών.

5. Χρήση Νέων Μικροτεχνολογιών Παραγωγικής Διαδικασίας
Χρήση σε όλη την κλίμακα βιοτεχνίας και συνεργειών κατασκευής και συντήρησης μηχανολογικού εξοπλισμού και παράγωγης νέων τεχνολογιών που παρακάμπτουν την ένταση κεφαλαίου και κλίμακα παράγωγης με ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως, ρομποτική τεχνολογία και 3D εκτυπώσεις ώστε να παράγουμε εγχώρια σειρά βιομηχανικών προϊόντων ανταγωνιστικά χωρίς την ανάγκη κατασκευής εργοστασίων έντασης κεφαλαίου και να μειώσουμε τις εισαγωγές και να αυξήσουμε την απασχόληση και το εθνικό εισόδημα.

6. Ανακύκλωση Πρώτων Υλών

Συγκομιδή και επεξεργασία με την νέα τεχνολογία που έχει αναπτυχτεί διεθνώς όλων των μεταχειρισμένων πρώτων υλών χωρίς εισαγωγές αυτών από τις μεγάλες ποσότητες που καταλήγουν στις χωματερές και καθαρίζοντας το περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου